Jak sprzedać mieszkanie z kredytem?

Musisz sprzedać mieszkanie z kredytem hipotecznym? Zastanawiasz się nad tym, jak tego dokonać? Nie ulega wątpliwości, że kredyt jest sporym minusem, aczkolwiek trzeba sobie coś zaznaczyć – utrudnienie to nie to samo, co przeszkoda.
Dobrym przykładem jest odpowiedź na pytanie, kto musi dowiedzieć się o chęci sprzedaży mieszkania? Niewykluczone, że odpowiedź może sprawiać pewne trudności. Jeśli chodzi o fakty, konieczna jest zgoda banku (oczywiście należy również wypełnić pewne formalności).

Sprzedaż mieszkania

Co by nie mówić, sytuacja jest skomplikowana (nie można swobodnie dysponować mieszkaniem, ale nie wyklucza to sprzedaży). Na pewno warto podkreślić, że bank zabezpiecza się wpisem do księgi wieczystej – wpis do księgi wieczystej jest niczym innym jak po prostu ochroną interesów.
Reasumując, właścicielem mieszkania jest osoba, która kupiła mieszkanie (ogólnie mówiąc, okoliczności nie mają znaczenia).

Być może pojawiło się pytanie, czy urząd skarbowy musi dowiedzieć się o chęci sprzedaży mieszkania? Urząd skarbowy nie musi dowiedzieć się o chęci sprzedaży mieszkania, ale konieczne jest zapłacenie podatku PCC – Podatek PCC to podatek od czynności cywilno-prawnych.
Niemniej konieczność zapłacenia tego podatku to nie jest Twój obowiązek (zapłacenie podatku od czynności cywilno-prawnych to obowiązek, o którym muszą pamiętać kupujący).

Sprzedajemy mieszkanie z kredytem

Nie ma co ukrywać, że sprzedaż mieszkania z kredytem to nie tylko formalności, to również trudności w znalezieniu zainteresowanych. Nie trzeba chyba dodawać, że mieszkanie z kredytem to nie jest atrakcyjne propozycja.

Oczywiście nie powinno się zatajać informacji o hipotece. Najkrócej rzecz ujmując, chodzi o uczciwość.
Zresztą spójrz na instrukcję sprzedaży mieszkania z kredytem.

Oto punkty, do których należy się stosować:

  1. Opublikowanie ogłoszenia,
  2. Oczekiwanie na kupca,
  3. Odbiór promesy (wykreślenie hipoteki) i zaświadczenia (kwota kredytu),
  4. Przekazanie kredytu hipotecznego,
  5. Wizyta u notariusza (obie strony) w celu spisania umowy sprzedaży mieszkania (konieczna jest forma aktu notarialnego),
  6. Wnioskowanie w sądzie o wprowadzenie zmian w księdze wieczystej nieruchomości – zadanie notariusza,
  7. Przelew równowartości kredytu na konto Twojego banku, reszta na Twój rachunek – zadanie banku zainteresowanej osoby,
  8. Odebranie zgody na zwolnienie hipoteki i przekazanie zgody dla nowego właściciela/nowej właścicielki.

Czy instrukcja jest jasna?

O czym pamiętać?

Jeśli cały czas są jakieś wątpliwości, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do banku. Jeżeli coś jest niezrozumiałe, nietrudno o problemy (a jak są problemy, to niewykluczone, że trzeba będzie za te problemy zapłacić).

Można jeszcze dodać, że możliwe jest zaciągnięcie kredytu walutowego. Zresztą załóżmy, że doszło do zaciągnięcia kredytu we frankach – co się dzieje w takiej sytuacji?
Maksymalnie upraszczając, bank przeliczy Twoje zadłużenie – co do szczegółów, są dwie możliwości – przeliczenie zadłużenia po aktualnym kursie franka lub dokonanie spłaty w obcej walucie.