Akcje Amazona od początku 2015 roku wzrosły o prawie 1000%.
AWS zapoczątkował drugi impuls wzrostowy firmy.
Amazon może nie powtórzyć tych wzrostów w ciągu następnych siedmiu lat, ale nadal jest to solidna jak skała inwestycja.
Motley Fool ogłasza rzadki alarm kupna “All In”
Amazon (NASDAQ:AMZN) wygenerował ogromne zyski od czasu swojej pierwszej oferty publicznej (IPO) 15 maja 1997 roku. Cena akcji wyniosła 18 dolarów, czyli 1,50 dolara za akcję. Gdybyś zainwestował tylko 5 000 dolarów w IPO, twój udział byłby dziś wart prawie 11,4 mln dolarów.
Inwestorzy mogą mieć wyrzuty sumienia, że przegapili te zmieniające życie zyski, ale Amazon wygenerował również ogromne zyski dla inwestorów, którzy kupili akcje na długo po tym, jak stał się 800-funtowym gorylem rynku e-commerce. W rzeczywistości, inwestycja w Amazon o wartości 5 000 dolarów w pierwszym dniu notowań w 2015 roku byłaby warta około 55 000 dolarów dzisiaj.
Zobaczmy, dlaczego Amazon doświadczył takiego skoku wzrostu w ciągu ostatnich siedmiu lat i czy ten impet będzie kontynuowany w przyszłości.
Co się stało w 2015 roku?
Rok 2015 stanowił punkt zwrotny dla firmy Amazon, ponieważ firma w końcu zaczęła wyodrębniać przychody i zyski operacyjne Amazon Web Services (AWS) w swoich raportach kwartalnych.
Amazon uruchomił pierwszą wersję AWS w 2002 roku, ale inwestorzy nie wiedzieli, jak szybko platforma infrastruktury chmurowej faktycznie rośnie, ani czy w ogóle jest rentowna. Amazon odpowiedział na oba pytania w pierwszym kwartale 2015 roku: AWS generował wysoki, dwucyfrowy procentowy wzrost przychodów, przy znacznie wyższych marżach operacyjnych niż jego działalność e-commerce.
Dzięki tej rewelacji długoterminowa strategia firmy Amazon stała się jasna: mogła ona wesprzeć ekspansję swojej działalności detalicznej o niższej marży za pomocą swojej działalności w chmurze o wyższej marży. Taki model biznesowy umożliwił firmie Amazon rozszerzenie działalności detalicznej poprzez wprowadzenie nowych udogodnień dla członków programu Prime, sprzedaż tanich urządzeń, otwieranie nowych sklepów stacjonarnych oraz stosowanie innych strategii przynoszących straty, aby przywiązać większą liczbę kupujących do swojego ekosystemu.
To dlatego Amazon agresywnie wprowadził głośniki Echo w Stanach Zjednoczonych w 2015 roku, dlatego kupił Whole Foods Market w 2017 roku i dlatego nadal wprowadza nowe urządzenia sprzętowe i finansuje rozwój nowych treści strumieniowych i gier wideo dla członków Prime.
AWS w latach 2015-2022
W latach 2015-2020 roczne przychody AWS wzrosły z 7,9 mld dolarów do 45,4 mld dolarów, co stanowi złożoną roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 41,9%. W ciągu tych pięciu lat roczny dochód operacyjny segmentu wzrósł z 1,9 mld USD do 13,5 mld USD, co stanowiło CAGR na poziomie 48,9%.
AWS kontrolował 32% globalnego rynku infrastruktury chmury w trzecim kwartale 2021 roku, według Canalys. Azure firmy Microsoft uplasował się na drugim miejscu z 21% udziałem, podczas gdy wszyscy pozostali konkurenci posiadali jednocyfrowe skrawki tego rosnącego rynku.
AWS odpowiadał za 59% zysków operacyjnych Amazona w 2020 roku, w porównaniu do 41% zysków operacyjnych w 2015 roku. Ogólny wpływ AWS na przychody, zyski operacyjne i dochód netto firmy Amazon jest bardzo łatwy do zauważenia:
Bez AWS, Amazon prawdopodobnie nie byłby w stanie konsekwentnie sprzedawać swoich produktów po niskich cenach lub rozszerzyć swojego ekosystemu Prime, aby zablokować ponad 200 milionów płatnych członków na całym świecie.
Mówiąc wprost, jest to podstawa działalności Amazona i daje mu zabójczą przewagę nad innymi sprzedawcami detalicznymi. Prawdopodobnie dlatego Jeff Bezos wybrał Andy’ego Jassy’ego, ówczesnego dyrektora generalnego AWS, na swojego następcę na początku 2021 roku.
Ale czy Amazon utrzyma swój impet?
Ostatnie siedem lat było dla firmy Amazon okresem transformacji, ale jej akcje wzrosły tylko o 4% w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ponieważ inwestorzy martwili się o spowolnienie wzrostu biznesu detalicznego na rynku po pandemii. Zobowiązanie Amazona do zwiększenia inwestycji w nowe projekty związane z mediami cyfrowymi również wywołało obawy o wzrost zysków w najbliższym czasie.
Przy kapitalizacji rynkowej wynoszącej 1,7 biliona dolarów, uważam, że Amazonowi będzie bardzo trudno powtórzyć swoje zyski z ostatnich siedmiu lat. Mimo to nadal uważam, że Amazon może podwoić swoją wartość w ciągu najbliższych kilku lat, ponieważ AWS kontynuuje ekspansję i zamyka się na kolejne firmy – a ta ekspansja powinna zasilić stały wzrost ekosystemów sprzedaży detalicznej i Prime. Innymi słowy, Amazon to wciąż solidny jak skała podstawowy holding dla inwestorów długoterminowych.